ترفند زنان در خرید

ترفندزنان درخرید

براساس یک همه‌ پرسی اینترنتی که ۲۰۰۰ زن به آن پاسخ دادند، مشخص شد که زنان به طور متوسط ۳۹۹ ساعت و ۴۶ دقیقه در سال را به خرید می‌گذرانند. دلیل آن این است که بیش از۷۰ درصد زنان خرید خانه را به عهده دارند. جدا ازاین که زنان به خریدهای بی منطق واعتیاد به آن متهم می شوند، بیاید به حقیقت پشت خرید آنها پی ببریم ودریابیم که آیا آنها فقط به دید سرگرمی به خریدن کردن نگاه می کنند؟

شیوه خرید زنان در DNA آنهاست

براساس مطالعات انجام شده توسط موسسه آی. ام. پی در سال ٢٠٠٧، دیدگاه زنان به خرید به ذات آن‌ها برمی‌گردد. یعنی در DNA آن‌ها نهفته است. اگر می خواهید بدانید چطور؟ باید بگوم به خاطر ساختار مغز و هورمونی که فقط در زنان  فعال است.  با من همراه باشید تا در آن راجع به این موضوع صحبت کنم.خرید در زنان ذاتی است

آیا نگرش همه زنها درباره خرید مانندهم است؟ قطعا خیر نگرش زنان نسبت به این موضوع با هم متفاوت است وعملکرد متفاوتی ازهم نشان می دهند. مطالعات آی. ام. پی نشان می‌دهد که زنان براساس الگو‌های خرید به چهار گروه تقسیم می‌شوند :

  1. زنانی که سعی می‌کنند تاثیرگذار باشند:

این گروه بیش از یک ‌سوم زنان را شامل می‌شود. آن‌ها مایل هستند به‌عنوان برنامه ‌ریزو سازمان‌دهنده امور در موقعیت‌ شان به خود افتخار کنند و خود را مانند متخصصان در زمینه های اقتصادی تصور کنند. پس آن‌ها ترجیح می‌دهند، تاثیرگذار باشند. تقریبا ٨٠ درصد این گروه فکر می‌کنند، بهتر است هنگام خرید به حراجی‌ها سر بزنند تا اینکه دنبال خرید آخرین مد‌های روز باشند.

  1. زنانی که امن خرید‌ می‌کنند:

این زنان به صورت متعادل رفتارمی‌کنند. آن‌ها زمان و مکان مناسب همه چیز را ازجمله زمان خرج‌ کردن و زمان پس‌انداز کردن را می‌دانند. خرید‌های این گروه به صورت امن و کاربردی است.

  1. زنانی که مشتریان وفادار هستند:

عده ای از زنان نه خالق مد هستند ونه ازآن  پیروی می کنند، نه به همه حراجی ها سرمی زنند. خرید این گروه کاری است که باید انجام دهند. پس هیجانی برایشان ندارد. آن‌ها مایل‌اند مشتریان مادام‌ العمر و وفاداری باشند. از تجربه جدید خوششان نمی آید و مانند اغلب مردان، این مشتریان وفادار به یک مرکز خرید هستند و خریدی بدون دردسر را دوست دارند.

  1. زنانی که جذب محصولات جدید می‌شوند:

به ازای هر ۱۰ زن یکی در این گروه قرارمی‌گیرد که خریداران فوق‌العاده‌ای هستند ودائم دنبال تجربه‌های جدید درخریداند. این گروه به صورت جدی به ‌دنبال محصولات جدید اند. زنان تمایل دارند که مشتریان محترم تلقی شوند، چون آن‌ها زمان و انرژی زیادی برای جست‌ وجوی ومقایسه محصولات باهم انجام می دهند پس خود را لایق  بهترین خدمات مشتری می‌دانند.

دانستید که تمام زنان در خرید کردن الگوی رفتاری مشابه به هم ندارند. خیلی از تفکرات مردم امروزه اشتباه است. جالب است بدانید برخی زنان که اصلا از خرید بیزارهستند.شیوه زنان در خرید

 

آیا زنان خریداران بهتری نسبت به مردان هستند؟

برای بیان این موضوع ابتدا باید نحوه خرید زنان و مردان و تفاوت آن ها را بدانیم. درمطالعه‌ای که روی رفتار خرید آنلاین خانم‌ها وآقایان انجام شد، مشخص شد که خانم‌ها برای خرید محصول صفحات بیشتری را بررسی می‌کنند. هم چنین گزینه‌های مختلف موجود برای خرید را به طور کامل جستجو کرده و درفرآیند خرید مثل یک شکارچی عمل می‌کنند. نتایج نشان داده است، آقایان خرید‌های سریع و بدون زحمت را انتخاب می کنند.زنان در خرید اتلاین

به همین دلیل است که افراد متخصص در زمینه کسب وکار برای بازاریابی محصول یا خدمات برای خانم‌ ها، به برقراری ارتباط مناسب تاکید می کنند.هم  در مقابل، در بازاریابی محصولات آقایان بیشتر روی مزایای محصول تمرکز می کنند. درادامه به تفاوتهای بیشتری خواهیم پرداخت.

تفاوت خرید زنان ومردان:

  1. زنان به دنبال معاملات هستند.

آن ها دوست دارند اقلامی را خرید کنند که قیمت مناسبی دارند. برعکس، مردان بیشتر از زنان برای هر کالا هزینه می کنند.

  1. زنان در جوانی بیشتر خرج می کنند.

زنان زیر ۳۶ سال تقریباً از مردان هم سن خود بیشتر خرج می کنند. در گروه سنی ۳۶ تا ۴۴ سال، زنان تمایل دارند کمترهزینه کنند در حالی که مردان در این سن کمی بیشتر خرج می کنند. از ۴۵ تا ۵۴، مردان برتری درهزینه کردن دارند و با افزایش سن بیشترهم می شود.

  1. مردان تا حد زیادی از راهروهای زیبایی و شیرینی پزی دوری می کنند.

زنان دردسته بندی های کالا بیشتر محصولات زیبایی،  محصولات مربوط به کودک و مواد غذایی اصلی را خرید می کنند. خرید آنها شامل همه چیزمی شود  و البته ارزان ترست.

۴.مردان در فروشگاه های أقلام اصلی بیشتر خرج می کنند.

محصولات اصلی شامل: گوشت و برنج وروغن …، غیر اصلی شامل : تنقلات، نوشابه‌های گازدار و… است. براساس تحقیقات، بسیاری از برندهای اقلام اصلی در حال حاضر تلاش می‌کنند با  نشان دادن مزایای محصول مردان را تحت تاثیر قراردهند.

۵.خدمات مشتری برای زنان بسیار مهم است.

یک سری اطلاعات نشان داده است که ۲۹درصد از زنان «عدم کمک در صورت نیاز» را به عنوان مشکل اصلی تجربه خرید خود تشخیص می دهند. در واقع، زنانی که خرید می کنند، در صورتی که از خدمات فروشنده راضی نباشند، خریدشان را از جای دیگری انجام می دهند. با این حال، مردان می گویند مشکل اصلی آنها مشکل در یافتن پارکینگ نزدیک در ورودی فروشگاه است.

۶.مردان در هر خرید زمان کمتری را صرف می کنند اما بیشتر خرید می کنند.

مردان ممکن است زمان کمتری را در فروشگاه بگذرانند؛ اما با دفعات بیشتری در هفته خرید می کنند. آنها همچنین تمایل دارند بیشتر خرج کنند حتی اگر به طور کلی اقلام کمتری خریداری کنند. محققان می گویند این یافته نشان می دهد که زنان هنوز هم ممکن است وظایف خرید مواد غذایی را برای خانواده خود انجام دهند در حالی که خرید مردان  شامل خرید خاص یا فوری است.تفاوت خرید در زنان ومردان

تا اینجا تفاوت خرید مردان و زنان را تا حدی متوجه شدید. علاوه برآن می توانیم یک تفاوت دیگررا هم نام ببریم . این نکته هم کمک می کند که به جواب سوال اصلی‌مان در این مقاله برسیم: آیا زنان خریداران بهتری هستند یا خیر؟

هوشیاری مادران

تحقیقات نشان می‌دهد که مادر شدن، زنان را از « خریداران ذاتی»  که گاها به خرید کالای تجملاتی می‌پردازند به «مصرف‌کنندگان آگاه» که نیازهای خانواده خود را دراولویت قرارمی‌دهند، تبدیل می کند. درواقع مادرشدن باعث می شود تا هشیارانه خرج کنند و به دنبال محصولات قابل اعتماد بروند. یک مادرهرگزسلامت فرزندانش را به خطر نمی اندازد.

یک مادر در مصاحبه با مجله تغذیه گفته است: “من به دنبال سلامت و کیفیت هستم و موادی که تازه و بهداشتی هستند می خرم و با آن غذای سالم ومغذی تهیه می کنم. من همچنین تمایل دارم ابتدا برای بچه هایم خرید کنم و قبل از نیازهای خودم به نیازهای آنها رسیدگی کنم.”

پس زنان در این باره حرفی برای گفتن دارند، آنها به خاطرمادر شدن به صورت طبیعی بیشتر درخرید نسبت به مردان هوشیارتر خواهند بود.هوشیاری مادران

زنان سالهای طولانی مسئولیت تامین غذای سالم ومراقبت از خانواده و توجه به نیازهای آنها را داشته اند. پس منطقی است با گذشت زمان، تجربه واگاهی بدست آورند.  درنتیجه نسبت به وسواس های مادرانه خود در خرید کردن نسبت به مردان بهترعمل کنند.

بعد از پاسخ به سوال «آیا زنان در خرید کردن بهتر هستند؟»، می‌خوام در مورد یک موضوع جالب صبحت کنم. چیزی که عموم مردم آن را به همه زنان جامعه نسبت می‌دهند. آن ها  زنان را مصرف گرا و بدون دانش اقتصادی می دانند. می خواهم به معقوله ای به نام خرید درمانی واعتیاد به خریدکردن بپردازم که عده ای از زنان  به آن مبتلا هستند.

اعتیاد به خرید کردن چیست؟

اعتیاد به خرید، نوعی اعتیاد رفتاری است که فرد مبتلا، به صورت افراطی برای خود و دیگران خرید می کند. این فرد وسایلی که به آنها نیازی ندارد را می خرد. در بسیاری از موارد فرد اقلام  گران قیمتی را می خرد که پس از خرید آن پشیمان می شود.

نشانه های اعتیاد به خرید کردن چیست ؟

افراد با خرید لوازم ضروری خود به دلیل رفع شدن نیازشان، احساس رضایت می کنند، اما در افراد معتاد به خرید این گونه نیست؛ آن ها شیفته خرید کردن هستند، بنابراین وسایل غیر ضروری را می خرند. فرد سالم درصورت نیاز، خرید می کند ؛ اما فرد معتاد به خرید، در درون خود احساس نیاز به خرید دارد؛ حتی اگر نیازی به آن نداشته باشد.

افراد معتاد به خرید هنگام مواجهه با عواطف، احساسات و افکار منفی، به خرید پناه می آورند و این گونه خود را آرام می کنند. پس از خرید نیز با احساس گناه زیادی مواجه می شوند و از کاری که انجام داده اند، ناراضی هستند! این افراد خریدهای خود را از دید بقیه پنهان می کند، تا کمتر مورد سرزنش اطرافیان قرار گیرند.

خرید درمانی

Retail Therapy یکی از روش های کاهش استرس است که بسیاری از افراد آن را به طور آگاه یا ناخودآگاه انجام می‌دهند.  درواقع در این روش شما چیز کوچکی برای خود می‌خرید تا خلق و خو و روحیه شما بالاتر رفته و احساس خوبی پیدا کنید. این عمل ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، رواج داشته باشد.

زمانی که در معرض استرس هستیم، واکنش ما به خرید کردن متفاوت است. افراد تمایل دارند از طریق خرید کردن، روحیه خود را بالا ببرند تا در زمان استرس احساس بهتری داشته باشند.

نظرسنجی که قبلاً از خریداران انجام شده بود، نشان داد که فقط ۸۲ درصد از آن‌ها احساسات مثبتی نسبت به این خریدها داشته اند وافزایش روحیه مثبتی که به دنبال این خریدها به وجود آمده بود، اثرات کوتاه مدت داشت. در نتیجه هم اعتیاد به خرید کردن وهم خرید درمانی برای رفع احساس نا خوشایند واسترس است. بهترین کاراین است که شما برای مشکل خود دنبال راهکار طولانی مدت باشید،  درحالیکه خرید راهکار کوتاه مدت است. می توانید به ورزش ویوگا بپردازید. در صورت شدید بودن از یک درمانگر کمک بگیرید. خرید درمانی

برای ترک عادت غلط بهتر است، عادت های خوب جدید بسازید که مقاله بازی عادت راهنمایتان خواهد کرد.

حرف آخر

در این مقاله دانستید که تمام زنان در خرید کردن الگوی رفتاری مشابه به هم ندارند.زنان براساس الگو‌های خرید به چهار گروه تقسیم می‌شوند :

  • زنانی که سعی می‌کنند تاثیرگذار باشند.
  • زنانی که امن خرید‌ می‌کنند.
  • زنانی که مشتریان وفادار هستند.
  • زنانی که جذب محصولات جدید می‌شوند.

زنان سالهای طولانی مسئولیت تامین غذای سالم ومراقبت از خانواده و توجه به نیازهای آنها را داشته اند. درنتیجه نسبت به وسواس های مادرانه خود در خرید کردن نسبت به مردان بهترعمل می کنند.

در زنان اعتیاد به خریدن کردن برای رفع استرس و خرید درمانی برای ایجاد حس بهتر اثر کوتاه مدت دارد. پس بهتراست، عادت بهتری جایگزین هردو کنید.

شما چقدر با این که زنان خریداران بهتری هستند موافق اید؟

 

نویسنده : فریبا رضازاده

 

 

 

مررسی از نظرت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *